Jobban hizlalnak az édesítőszerek, mint a cukor?

Fogyni akar? Akkor talán legjobb lesz, ha a diétás kólát szépen kiönti a mosogatóba. Egy tanulmány szerint ugyanis az édesítőszerek hatására a szervezet nehezebben képes kontrollálni a bevitt táplálék mennyiségét és a testsúlyt.

APurdue Egyetem kutatói patkányokon végzett vizsgálataik során felfedezték, hogy azon patkányok, melyek kalóriamentes szacharózzal ízesített joghurtot kaptak,  összességében több kalóriát vettek magukhoz, nagyobb mértékben híztak és kevesebbet is tettek meg a fogyás érdekében, mint a glükózzal (szőlőcukorral)
 édesített joghurtot fogyasztó kísérleti állatok.

 Dr. Susan Swithers és Dr. Terry Davidson munkatársaikkal megállapították, hogy a jelenség hátterében valószínűleg az áll, hogy a mesterséges édesítőszerek szétválasztják az édes ízt a szervezetbe jutó kalóriától, így a szervezet kevésbé lesz képes a bevitel kontrolljára. A kialakuló önszabályozási zavar azonban  egyénileg különböző mértékű. A kontroll zavara részben magyarázhatja azt, hogy miért  terjed ennyire az elhízás a nyugati országokban, valamint azt is, hogy miért nincs  egyértelmű tudományos bizonyíték sem a mesterséges édesítőszerek emberi használata  mellett, sem az ellen.

A kutatók a kalóriabevitel, a súlynövekedés, valamint a hízás utáni kompenzáció segítségével vizsgálták, hogy a szacharin hatására megváltozik-e a laboratóriumi állatok táplálékfelvétele. Amikor az állatok magas kalóriaértékű táplálékot fogyasztanak, a szervezet felkészül annak lebontására, és emiatt megnő a belső 
testhőmérséklet. Az édesítőszert fogyasztó állatok esetében azonban jóval kisebb mértékű volt a hőmérsékletváltozás, mely a szervezet reakciójának alacsony szintjét jelzi. Ez pedig közrejátszik a túlzott táplálékfogyasztásban, valamit a kalóriadús ételek nehezebb lebontásában.

„Tudjuk, hogy eredményeink nem épp bizalomgerjesztők és nem örülnek ennek azok az egészségügyi szakemberek sem, akik már régóta javasolják az alacsony vagy éppen kalóriamentes édesítőszerek cukor helyett történő használatát. Bár vizsgálatainkat patkányokon végeztük, az eredmények jó összhangban vannak azzal az egyre növekvő számú tudományos bizonyítékkal, melyek szerint a rendszeres diétás italt fogyasztók körében nagyobb a kockázat az elhízásra, valamint a metabolikus szindrómára.” – magyarázták a kutatók.

„Az édes ételek fogyasztása során a szervezet arra készül, hogy nagy kalóriaértékű táplálék kerül a szervezetbe. Amikor azonban édesítőszert fogyasztunk, a szervezet hiába készül fel, az elmaradó magas kalóriabevitel megzavarja a rendszert és ezért fordulhat elő, hogy ennek kompenzálása céljából – hogy meglegyen az ’elvárt’ kalóriamennyiség – több táplálékot fogyasztunk.”

Az elhízás lelki okai

Annak, hogy manapság minden harmadik ember súlyproblémákkal küzd, sokkal komolyabb okai is lehetnek, mint a mozgásszegény életmód, illetve a helytelen táplálkozás. A dietetikusok és az étkezési rendellenességekkel foglalkozó szakértők szerint a túlsúly és az elhízás kialakulása szoros összefüggésben áll századunk rohanó életstílusával, a stresszel, illetve a különféle lelki problémákkal.